skip to Main Content
BTW Van 6% Naar 9%: Wat Betekent Dit Voor Mij En Mijn Horecazaak?

BTW van 6% naar 9%: Wat betekent dit voor mij en mijn horecazaak?

Tijd voor de BTW-aangifte.

28 Maart 2019: Tijd voor de BTW-aangifte. ‘Dat zit wel weer snor. Ik heb mijn administratie altijd op orde!’ Je brengt je administratie netjes op tijd naar de boekhouder en je hebt al ongeveer een bedrag in je hoofd. Je legt je telefoon weg en je maakt je op voor de drukke lunch die gaat komen. Je pept je team nog even op: ‘200 Pax, even knallen jongens!’
Na de drukke lunch pak je je telefoon en je kijkt of je iets hebt gemist: ’10 gemiste oproepen van de boekhouder?? Wat is hier aan de hand?’
Je belt direct terug, de boekhouder neemt op en begint gelijk te ratelen. Je ogen worden steeds wijder en je weet niet wat je hoort.. Je sputtert nog even tegen: ‘9%? Het is toch altijd 6% geweest??’

Wat houden de veranderingen in?

Het kabinet heeft besloten om per 1 januari 2019 het lage BTW-tarief van 6% naar 9% te verhogen. Dit betekent dus dat jij, de horecaondernemer, hier mee te maken gaat krijgen.
De heisa die er bij komt als je je zaakjes niet op orde hebt, besparen we je nu maar even. We gaan vooral kijken waar je de aankomende tijd naar moet kijken om deze verandering soepel te laten verlopen.

Wat betekent dit voor mij als horecaondernemer?

De gasten die bij je binnenkomen voor een kop koffie of een gerecht zullen het verschil moeten betalen. De BTW is namelijk een belasting voor de consumenten. Stel; een kop koffie kost bij jou € 3,-. Vanaf 1 januari 2019 is de prijs van een kop koffie verhoogd naar € 3,08.
Het hoge BTW-tarief zal gewoon blijven zoals ie is, op 21%.

Wat kan ik doen om alles soepel te laten verlopen?

Breng alvast in kaart wat allemaal onder het lage BTW-tarief valt. Maak een schaduwlijst aan en bereken alvast de 9% btw door op deze lijst. Zo zorg je ervoor dat je niet in de laatste week van december (met kerst en Oud & Nieuw toch al een drukke periode) onnodig met een extra lading administratief werk zit.

Heeft je POS de mogelijkheid om verschillende prijzen aan te maken? Maak gebruik van deze optie en werk voor uit. Zo hoef je op 1 januari 2019 dan alleen nog maar op een knopje te drukken om de prijzen aan te passen.
Zorg er natuurlijk ook voor dat je personeel op de hoogte is van wat er gebeurd. Niet alle gasten zullen namelijk gediend zijn van de prijsverhogingen en kunnen verhaal halen. Als je personeel hier geen antwoord op weet, kan je zelfs gasten kwijtraken.

Zorg voor duidelijkheid en tijd.

Het is vooral belangrijk om alles op tijd te doen. Planning is de sleutel in dit geval. Heb je een extra handje nodig om je hierbij te helpen? Je kan contact met mij opnemen voor een vrijblijvend gesprek.

Vriendelijke groet,

Hendrik