
5 Tips wanneer faillissement dreigt
Faillissement dreigt. Wat nu? 5 Tips om een crisis af te wenden.
Kan jij je de volgende scenario voorstellen?:
‘Oh nee, deze maand kom ik geld te kort voor personeel.’
Een maand later:’ Ik heb geen geld om loon uit te betalen!’
Een faillissement lijkt altijd onverwachts. Maar dit gebeurt vaak wanneer een ondernemer zijn zaakjes niet op orde heeft. Soms is het een gevoel: Dat je de grip op de situatie kwijt bent. Dat je personeel je laat zitten, dat er geen gasten meer binnen komen. Kortom, het is chaos.
Wanneer ga je failliet?
Laten we eerst beginnen met wat een faillissement betekent. Hoe en wanneer ga je failliet?
‘Een faillissement is een algemeen beslag op het volledige vermogen van een schuldenaar ten gunste van alle schuldeisers tezamen. Het doel van een faillissement is het vermogen van de schuldenaar onder de gezamenlijke schuldeisers te verdelen.
Met andere woorden: Alles wat van waarde is van het bedrijf verdelen onder de schuldeisers.
We gaan het je niet moeilijk maken met juridische praat. Dit artikel is er om je te helpen om inzicht te krijgen in de situatie en hopelijk een faillissement af te wenden. Hier onder 5 tips om je verder te helpen:
1. Neem de tijd voor je administratie:
Hier liggen de meeste pijnpunten. De meeste bedrijven die failliet gaan, hebben hun administratie niet op orde. Leg al je inkomsten en uitgaves naast elkaar en zorg ervoor dat je dit goed en overzichtelijk verwerkt. ‘Heeft die ene groep van 20 op factuur uiteindelijk wel of niet betaald?’ Maak gebruik van een boekhouder of een boekhoudprogramma.
2. Personeelsmanagement:
Kijk met een kritisch oog naar je management structuur. ‘Heb ik een bedrijfsleider nodig die mij verlost van de dagelijkse taken?’ Of sta je elke dag al op de vloer en staat daardoor de bedrijfsleider niets te doen? Praat met je personeel, vaak hebben zij ook ideeën die de zaak verder kunnen helpen.
3. Marketing:
Er komt geen kip binnen. En als je een beetje rondvraag doet, weet eigenlijk niemand dat je zaak bestaat. Hoe verander je dit in een volle zaak?
Definieer eerst de doelgroep die je binnen wilt trekken en pas daarop je marketingstrategie aan. Heb jij een bruine kroeg voor 65-plussers? Dan is het verstandiger om Instagram achterwege te laten en past het om een advertentie te plaatsen in de wekelijkse buurtkrant of om een lokaal sportploeg te supporten.
4. Product:
Is je product nog relevant? Zet je product, je doelgroep en je omgeving naast elkaar. Vaak genoeg veranderen de doelgroep en de omgeving zonder dat de product zich hier op aanpast. Een voorbeeld: 100 jaar geleden waren paardenbuggy’s overal te vinden. Sinds de intrede van de auto is dit volledig weggevaagd. Hier hebben ondernemers zich ook op moeten aanpassen. Ook dit is ondernemerschap.
5. Hervind je passie:
Is dit wel wat je wilt? Heb jij er nog wel zin in? Ga je met lood in je schoenen naar de zaak? Wees eerlijk naar jezelf én naar je bedrijf toe. Het heeft geen zin om te vechten tegen de spreekwoordelijke bierkaai. Als je er vroeg achter komt dat je toch liever iets anders wilt doen, handel er dan naar.
Uiteindelijk ben jij, de ondernemer, degene die ‘het’ moet doen. Dit artikel is er om je verder te helpen. Heb je behoefte aan persoonlijk, flexibel en doordacht advies? Je kan mij bellen op .
Heeft dit artikel je geholpen of heb je nog vragen? Je feedback is belangrijk voor mij en alle ondernemers. Laat je inzichten achter in de comments hieronder.
Vriendelijke groet,
Hendrik Dulos